3 trender inom grafisk design vi inte kan motstå

EU_Webb_Slide_02.jpg

I en digital tidsålder försvinner trenderna inom grafisk design lika snabbt som de uppstod. Och likt mycket annat i samhället så går det allt fortare. Här listar vi tre av 2018 års trender som vi gillar skarpt – och använt oss av i våra senaste uppdrag.

Klivet ur skuggan

Efter en tid av enfärgade, endimensionella layouter är toningar, gradienter och skuggor tillbaka på bred front. Förändringen är inte enbart av estetiska skäl – det har visat sig vara svårt att lyfta fram och skapa en tydlig prioritering av budskapen i de ”flata” layouterna. Med hjälp av till exempel en så kallad droppskugga, likt den vi använt i Golfstores senaste katalog, får man modeplaggen och klubborna att stå ut mot bakgrunden. 

TreTrender_01.jpg

En djärvare typ

Ju större, desto bättre. Typografering som tar för sig (och framför allt i form av antikvan) återvänder till såväl trycksaker och digitala skärmar. Stora rubriker, enstaka ord som förstoras upp och blir utfallande (och även beskärs) samt gigantiska, enstaka bokstäver som ges någon artistisk effekt kommer under kommande år synas i allt större utsträckning.

TreTrender_02.jpg

Dynamisk duo

Ta en medioker bild, dra lite i konstrasten och lägg den i duplex (två färger, varav den ena ofta är svart) så ska du se att bilden och layouten får sig ett rejält lyft. I tider då mindre resurser läggs på att låta ta bra bilder så verkar många använda duotonstekniken som räddaren i nöden. Och visst är den effektfull?

TreTrender_03.jpg
Final Content