Är analogt det nya digitala?

Det sjunde numret av tidningen Visionaire gavs ut 1992 och producerades i en upplaga av 1 500 exemplar. Inspirationen bakom numret var Commes des Garçons helsvarta klädkollektion.

Det sjunde numret av tidningen Visionaire gavs ut 1992 och producerades i en upplaga av 1 500 exemplar. Inspirationen bakom numret var Commes des Garçons helsvarta klädkollektion.

Jag har under många år levt ett dubbelliv. Ett dubbelliv som printälskare. Utåt sett, under dagtid, var jag en förespråkare för (eller åtminstone anhängare av) det digitala. Men när solen gått ner och arbetsdagen nått sitt slut så kunde jag äntligen smyga hem och ägna mig åt det jag verkligen ville – sätta mig tillrätta i soffan omgiven av högar av magasin, kaffebordsböcker, förpackningar och andra sköna trycksaker. Att få min dagliga fix av det analoga var livsnödvändig.

Det har tagit mig lång tid att komma ut ur garderoben som printälskare. På något vis kändes det under många år som lite skamligt att erkänna att man var sist i vänskaran med att prova att ”surfa på nätet”. Eller med att skaffa mobiltelefon. Och att man var hundra gånger mer fascinerad av tryckteknikerna i det senaste numret av det extremt limiterade modemagasinet Visionaire än Icon Medialabs senaste storsatsning.

Under många år var det tuffa tider för oss printälskare. Men även ”bakåtsträvare” som jag (ja, det var så de som kände till min hemliga sida kallade mig) har acklimatiserat oss. Idag äger jag – hör och häpna – både dator, ipad och smartphone. Och tillbringar oräkneliga timmar uppkopplad. Min mediekonsumtion företas nästan uteslutande online. Ändå blir jag sjukt lycklig, nästan lyrisk, när det dimper ner ett väldesignat inbjudningskort eller en snygg tidning i lådan (den fysiska, inte den digitala). Det är som att det digitala aldrig, dopaminpåslag till trots (läs en tänkvärd text om det här), kan ge mig samma kick som fingrandet på en riktigt vasst utformad trycksak.

Är det nostalgi, minnen från en tid som är förbi, jag känner? Eller känslan av att något är på riktigt, greppbart, i en alltmer flyktig tid? Som art director välkomnar jag Final Art (läs mer om vår nysatsning här) med öppna armar. Och jag ser fram emot dina tankar om det analoga som det nya digitala (eller din kvasipsykoanalys av mitt komplexa förhållande till print) på micha@finalcontent.se. Eller skriv ett brev, vetja. Det tas emot bättre.

Micha
Art director och stolt printälskare

Hej sommar, du är efterlängtad!

Tiden är kommen för överätande av jordgubbar, spontana midnattsdopp och planlöst liggande i gräset medan molnen sakta drar förbi. Sommaren är här – ta tillvara på den.

Vi på Final Content önskar alla våra vänner en underbart fin sommar med mycket sol, glädje och avslappning. Om du trots allt behöver vår hjälp så är du varmt välkommen att höra av dig. Vi finns tillgängliga hela sommaren lång.

Ett nytt liv för gamla drömmar

Vi startade Final av kärlek till hantverket men kände att något gått förlorat under resans gång. Då träffade vi Eva som nu kommer leda vår nysatsning på kvalitetsdriven produktion. Detta är hennes berättelse. Nästa kapitel skriver vi tillsammans.

Jag hade kommit hem från USA som utbytesstudent när jag fick syn på den lilla annonsen i Sydsvenskan. En reklambyrå i Landskrona sökte receptionist under sommaren. Jag behövde lite extra pengar och dök upp i mina jesussandaler och egensydda gula klänning. Jag fattade nog inte ens att det var en intervju men lyckades ändå få jobbet. Mitt allra första. På byrån möttes jag av alla dessa fantastiska människor, som brann för sina jobb, var duktiga på vad de gjorde samtidigt som de verkade ha kul.

Efter sommaren fick jag frågan om jag ville stanna, så det var bara att börja från noll. Jag blev assistent till assistenten. Den som gjorde allt det där “mitt-emellan”. Jag lärde mig hur det funkade i ett mörkrum, vikten av pappersval och hur rätt tryckpress kunde göra skillnad. Jag gick bredvid faktorn, projektledarna och originalarna som skar ut texter med skalpell och jobbade med typografi. En tjej var expert på textsättningsmaskinen där varje typsnitt hade en egen liten metallrulle och varje bokstav en kod. Texterna skickades sedan med taxi till Malmö för framkallning. 

Nu förstod jag vad jag ville. Jag drömde om att få hålla på med hantverket. Att brinna för ett ämne och lära mig allt om papper, tryck och processer. Det här var på riktigt. Något äkta.

Några år senare bar de in den första Macen. En enda maskin skulle nu göra jobbet. Det var en stor förändring där många steg i processen försvann. Mycket blev bättre, samtidigt som allt började snurra snabbare, och vissa led i processen hoppades över. Noggrannheten försvann eftersom allt gick att justera hela vägen fram till tryck. Respekten för hantverket fick stryka på foten.

När jag många år senare träffade Lisa och Helena på Final väcktes drömmen på nytt. De hade fötterna på jorden, det var entusiastiskt, sansat och “på riktigt”.

Tillsammans med dem vill jag nu hitta tillbaka till trycksaker processade med respekt och hitta andra som är duktiga på sitt hantverk och tar sitt ansvar hela vägen. Det låter säkert jättenördigt men jag längtar efter att återigen få se ett riktigt original med fin typografi, där pappersvalet gör skillnad, och slutkvaliteten spelar roll.

Vår största utmaning blir rekryteringsprocessen. Tänk om det vi söker inte längre existerar. Vi är övertygade om att det finns företag som inte vet att de kan lämna sina produktioner till oss. De flesta byråer säger att de är bra på allt. Jag tycker det är gott att kunna säga att vi kan DET HÄR. Och vi kan det riktigt bra.

Nu ger vi oss ut och letar efter duktiga originalare som har engagemanget och expertisen, men även efter uppdragsgivare som vill att produktionerna ska se lika bra ut som de själva är.

Eva
Operativ projektledare, medmänniska och hantverkare.
0708-23 34 08 och eva@finalcontent.se

evalinell

Välkommen in!

Nu är det äntligen dags igen för våra samtal där vi bjuder in till en kväll för inspiration, nya infall och insikter.

Den 23 maj gästar den guldbaggebelönade regissören Goran Kapetanovic oss i ett samtal om svart humor, om att våga minnas och hur man skapar en stark berättelse.

Goran kommer direkt från klippningen av hans senaste film ”Krig”, som får premiär i höst. Vi anar att kvällen kommer att innehålla en del halsbrytande historier och mycket skratt.

Intervjuar gör Fredrik Pålsson, journalist och radioproducent från Umami Produktion.

Vi börjar som vanligt kl 16.00 med något litet att äta. Själva samtalet startar sedan kl.17.00

Vi har ett begränsat antal platser, så först till kvarn! Anmäl dig senast fredagen den 19 maj på hej@finalcontent.se och berätta gärna hur många ni blir.

Varmt välkomna!

Om empati, respekt och att dela

I onsdags kväll öppnade vi dörrarna till vårt första samtal i serien ”Välkommen in”. Vi samlades framför vår öppna spis och samtalet blev både viktigt, nära och insiktsfullt - precis som vi önskat. Samtalet tog olika vägar längs kvällen, men kärnan ”När vi ställer frågor till varandra, är vi beredda att lyssna och ta in svaret?” var ständigt närvarande. Vi tror att alla gick härifrån med lite mer medkänsla, empati och hopp om framtiden.

Stort tack till alla er som kom. Och särskilt tack till Nadia Jebril och Per Scholander!

Vi planerar redan fler tillfällen då vi möts för att lyssna och ge varandra nya insikter och perspektiv. Så håll ögonen öppna!

Magaloger – i gränslandet mellan magasin och katalog

Hur bygger vi långvariga relationer till våra kunder? I en tid när konsumenternas beteende är under ständig förändring gäller det att utvecklas i samma takt.  En magalog, som kombinerar magasinets intressanta redaktionella innehåll med katalogens produktfokus, kan vara ett effektivt verktyg för att inspirera och knyta kunden till sig. Vår AD Micha van Dinther har letat upp några favoriter.

 

”I jakt på inspiration till mitt nyfunna intresse kring natur och friluftsliv gick jag med i 365, Naturkompaniets kundklubb. Med jämna mellanrum dimper Magasin 365 ner i lådan, en fin tidning med tankvärd läsning och, inte att förakta, den läskande avdelningen Prylguide. Inte nog med det – tidningen är dessutom gratis.”

 

”Den exklusiva nätbutiken Net-A-Porter satsar starkt på content, i form av den veckovisa digitala publikationen The Edit och kvartalsmagasinet Porter. I Porter presenteras produkterna i ett så attraktivt sammanhang att kunderna är beredda att betala 79 kronor för modemagasinet. Då har man verkligen lyckats.”

 

 

”Bläddra, titta, bli inspirerad – och handla på direkten. Det är nederländska inredningsmagasinet VT Wonens enkla men supereffektiva metod. Påkostade och stilsäkra inredningsreportage varvas med intressanta intervjuer, trendrapporter och plocksidor, allt för cirka 69 kronor.”

 

 

Välkommen in!

Nu är november här på riktigt och vi vill bjuda in dig till våra nya träffar som vi kallar ”Välkommen in”. Första tillfället blir på onsdag den 16 november och har temat ”Våga fråga - eller låt bli när du inte borde”. Under kvällen kommer Nadia Jebril och Per Scholander samtala om empati, respekt och att dela.

Hur vågar vi närma oss varandra i ett samhällsklimat som blir allt mer polariserat och där positionerna ibland blir låsta? Nadia har rötter i Palestina och arbetar i dag på Sveriges Radio. Per har lång erfarenhet av att möta olika sorters människor i sin roll som radioproducent. Är det så att oron i världen gör oss för ängsliga? Kvällen kommer att innehålla både allvar och skratt.

Vi startar som vanligt med något litet att äta och dricka och samlas sedan för samtal kl 17.00.
Vänligen OSA senast 14 november till hej@finalcontent.se

 

 

Ny kund och härligt finlir

Få dagar är så härligt och nördigt finliriga som en heldags stilleben-fotografering i studio. Även om vi på intet sätt kan möta den precision och finish som återfinns i våra nya kunder Ekets och Uppåkras mekaniska komponenter, så lägger art director Micha van Dinther och fotograf Johan Kalén manken till för att få bort minsta lilla dammkorn från bildkompositionen. Är du på Elmia Subcontractor i Jönköping mellan 8–11 november så blir du en av de första att se företagens spännande framtidsplaner.

Hejarklacken

Vissa möten stannar kvar länge, även när höstvindarna tagit i. En varm dag i september mötte Lotta Heinegård och vårt filmteam tjejerna i Torna Hällestad IF. Solen sken över fotbollsplanen och energin bland spelarna smittade av sig på oss. Resultatet kan ni se i en av de filmer vi gjort för Hejarklacken, en kampanj för Skånska Energis satsning på den skånska föreningslivet.

Foto: Lotta Heinegård

Huset fullt av designbloggare

Vi är alltid glada när våra fina lokaler får komma till användning. För ett par helger sedan höll vår kund Designbloggarna en konferens för sina tillresta bloggare i Malmö, och delar av programmet förlades till vårt kontor.
Designbloggarna är ett forum för engagerade bloggare, främst inom inredning men alla med sin egen nisch. Nätverket startades och drivs av Sveriges mest mediala trendspanare - Stefan Nilsson. FinalContent-medarbetarna Stina Lodén och Anna Braun är båda designbloggare och stod för arrangemanget av konferensen.
Är du intresserad av redaktionella samarbeten eller annonsering hos Designbloggarna - kontakta Stina. Tillsammans med sina kunder tar Designbloggarna fram skräddarsydda content marketing-aktiviteter för kunder och sponsorer.

Nytt nummer: Fokus förskola

I dagarna skickades årets första nummer av Fokus förskola ut till alla som arbetar inom förskolan i Malmö. En hel del exemplar skickas också ut till förskollärarutbildningar runt om i landet. Syftet med tidningen är att visa vad som görs inom förskolan i Malmö, och att locka fler till yrket.
FinalContent står för redaktörskap, text, form och layout. Fotograf är Sanna Dolck.



– Fokus förskola kommer ut två gånger om året, och det är intensiva perioder. Det är jätteroligt att jobba med tidningen - det handlar ju om det viktigaste som finns: barnen och de som arbetar närmast dem. Vi vet att tidningen är väldigt uppskattad, så vi försöker verkligen se till att höja ribban för oss själva varje gång och göra tidningen ännu bättre, säger Stina Lodén, redaktör.