Magaloger – i gränslandet mellan magasin och katalog

Hur bygger vi långvariga relationer till våra kunder? I en tid när konsumenternas beteende är under ständig förändring gäller det att utvecklas i samma takt.  En magalog, som kombinerar magasinets intressanta redaktionella innehåll med katalogens produktfokus, kan vara ett effektivt verktyg för att inspirera och knyta kunden till sig. Vår AD Micha van Dinther har letat upp några favoriter.

 

”I jakt på inspiration till mitt nyfunna intresse kring natur och friluftsliv gick jag med i 365, Naturkompaniets kundklubb. Med jämna mellanrum dimper Magasin 365 ner i lådan, en fin tidning med tankvärd läsning och, inte att förakta, den läskande avdelningen Prylguide. Inte nog med det – tidningen är dessutom gratis.”

 

”Den exklusiva nätbutiken Net-A-Porter satsar starkt på content, i form av den veckovisa digitala publikationen The Edit och kvartalsmagasinet Porter. I Porter presenteras produkterna i ett så attraktivt sammanhang att kunderna är beredda att betala 79 kronor för modemagasinet. Då har man verkligen lyckats.”

 

 

”Bläddra, titta, bli inspirerad – och handla på direkten. Det är nederländska inredningsmagasinet VT Wonens enkla men supereffektiva metod. Påkostade och stilsäkra inredningsreportage varvas med intressanta intervjuer, trendrapporter och plocksidor, allt för cirka 69 kronor.”