Varumärkesstrategi
Grafisk design
Trycksaker
Webbsida
Utmaning
Under 2016 gick de två sydsvenska verkstadsföretagen Ekets Mekaniska och Uppåkras Mekaniska samman. Det nya varumärket, som går under namnet Ekets Uppåkra, skulle kommunicera att det fanns en ny ledande, modern och professionell aktör på den internationella marknaden. Målgruppen var både befintliga och presumtiva kunder.
Lösning
För att sticka ut i en bransch vars formspråk ofta är traditionellt valde Final Content att arbeta fram ett starkt och modernt grafiskt manér som vågar ta för sig. De blå, svarta och grå färgerna, som symboliserar produktivitet, trygghet och tillit, paras med en dynamisk, självsäker orange färgton. I fotografier lyfts de svarvade komponenterna fram som hjältar och kompletteras med bilder från de två anläggningarna för att förstärka det hantverk och den kompetens företaget besitter.
Resultat
Ekets Uppåkras nya grafiska profil speglar ett företag med stor potential, där helheten är större än summan av de tidigare delarna. Företaget har rönt stor uppmärksamhet efter omvandlingen och det nya uttrycket har givit anställda en ny självsäkerhet.